Ozzie - Reisverslag uit Iquique, Chili van Manon - WaarBenJij.nu Ozzie - Reisverslag uit Iquique, Chili van Manon - WaarBenJij.nu

Ozzie

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

10 Januari 2014 | Chili, Iquique

Tjonge wat gaat de tijd toch hard (cliché), alweer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb. Hopelijk hebben jullie allemaal een fijne 'feestdagen' gehad, ja want zo noemen ze het: feestdagen! Gek om met de kerstmuts op te lopen in 30 graden, maar zeer zeker leuk en een feest! Op dit moment zit ik in het vliegtuig van Sydney naar Santiago. Zuid Amerika Buenos dias! Haha en je raadt nooit wie naast me zit: Hector Jesus Martinez. Kennen jullie hem? Ik niet. Sloeg ik even de plank mis door na 8 uur nog niet te weten wie hij is: had net in mijn reisdagboek geschreven: zit naast een Argentijn (lees: zuiperd). Ik kan je vertellen, hij lust 'm wel. Zijn excuus? We people are not made to be in the air, two feet on the ground. So i need to eat and drink, you understand? Eeem, not really but oké, feel free to do so, a matter of fact, can i have a red wine to? Dus hier zit ik dan, rood wijntje en luisteren naar een oud International (of entrepreneur zoals hij zich nu beschrijft, zo succesvol als voetballer zal dus ook wel meevallen) over de voetbal academie in Bondi, hoe bijzonder en beautiful ik wel niet ben (hik), z'n zieke vader, hoe hij mij ziet in de tv show van Oprah of Ellen, z'n dochter die een opkomend actrice is, dat ik op Britney Spears lijk, ik mijn leven voor niemand anders moet leven (sorrie) etc. Hij laat me foto's zien op de iPad; verrast is hij dan ook dat ik de voetballers van o.a. Chelsea kan benoemen. Heb maar niet gezegd dat ik op voetbal zit, straks kan die van mij ook nog een International maken; veelste gek natuurlijk. Oké, tot zover. Om er een niet een te lang verhaal van te maken (en niet geheel met alles in details te treden) zal ik een opsomming geven van mijn belevenissen:

Het Australië gevoel is lastig uit te leggen maar eenvoudig te ervaren. Ik heb het ondervonden. Het is verrassend westers maar dan minder gehaast. Australiërs zijn echte buitenmensen en genieten van het leven, dus veel strandfeesten, BBQ's en chillen in het park. Het land heeft uitstekende wijntjes, fijne cider en de Australiërs zijn echte experts op het gebied van vlees. Hoe ik dat heb ondervonden? Welnu, luistert en huivert:

Noosa & Fraser Island
Op 6 december heb ik Roos ontmoet op het busstation in Brisbane! Hoi Roos, hihi: 'da is toch niet normaal zover van huis hè!' Samen in de bus naar Noosa, briefing en de volgende dag vroeg vertrekken naar Fraser. Fraser is het grootste zandeiland ter wereld en staat op de werelderfgoedlijst. Zo voorbereid als ik was voor deze trip heb ik niet aan m'n rijbewijs gedacht (lees: wel gedacht maar daar bleef hij bij). Deze meid mocht dus niet rijden in een 4wd over het strand en door de bossen in het mulle zand. Sunde! Roos daarentegen wel en die trapt meteen af; vroem vroem, op naar rainbow beach om daar over te steken met de veerpond naar Fraser. Natuurtalent! Hobbelend komen de 2 auto's met Canadezen, Nederlanders en Great Britain aan op de lunchplek. Overigens na veel commentaar van onze Canadese vriendin Katelyn: more gas, keep left, stay in 2, low gear. Grrr, just let her drive! Ze doet zelf ook een poging maar de gids verzoekt vriendelijk of Roos het weer wil overnemen! I'm sorry, you said what? Hèhè! Echt heel erg vind ik het niet om niet te rijden, is toch moeilijker dan gedacht en ik chill hem lekker achterin (lees: knallend tegen het plafond aan door de kuilen). We rijden veel deze dag en kunnen relaxen bij een 'lake'. We hebben een prima avondje in prima tent; gewoon luxe een dik matras na al die hostels. De volgende dag gaan we o.a. naar Indian head, een hoogtepunt letterlijk en figuurlijk! Prachtig uitzicht! Doen een poging om een shipwreck te besturen, pakken de nodige kwallen op, 'champagne creek', spotten een dingo, en oh ik ben jarig dus Wayne trakteert op taart en Roos heeft zelfs een cadeau! Schatjes hè? Die avond en de volgende dag verlopen same same but different (ik houd het kort, haha). Ik neem nog een dagje strand in Noosa met Roosa: verbrand! Au! Aangezien ik nog geen plan heb na Noosa vertrek ik iet wat onwetend naar Agnes Water. Geen idee wat ik daar ga doen...

Agnes Water
Op een verlaten donkere plek zet de bus mij en Louise (Ierse meisje ontmoet in de bus) af rond 01pm, Succes! Eem, en nu? Gelukkig staat er verstopt een busje van ons hostel te wachten. Verrassing! Louise gaat de volgende dag een scooter tour doen. Hmm misschien ik ook? Eerst maar eens slapen, hoe leuk het reizen ook allemaal is, in die afgelopen dagen ben ik vooral aan het nadenken gekomen: wat wil ik, wat doe ik, wie ben ik, wat vind ik leuk, hoe voel ik me ( ja sorrie, ik ik ik). Het is niet verkeerd om daar af en toe bij stil te staan maar merk dat ik er een beetje van slag door ben geraakt. Na een rondje hardlopen besluit ik met Louise 's middags de scooter tour te doen. Oeter oeter Oeter met Louise op de scooter... Ze kan het maar moeilijk uitspreken en het dansje van Romana blijft ook lastig! Scheuren door Agnes water en Town 1770! Kangaroes, gasje bij, een hip leren jasje, rem, kauwgom tatoeages en de sunset vermaken mij deze middag. Ik vertoef nog 1 dag langer in het fraaie eco-friendly-douchen-met-regenwater hostel, draai een wasje en trek de hardloopschoenen nog maar eens aan (de vooraanmelding van de strongmen-run staat namelijk nog steeds, en nee dit heb ik niet zelf bedacht/gedaan). Tijd om uit te checken en de backpack weer vol te pakken. Townsville en Magnetic Island staan op het programma.

Townsville & Magnetic Island
Op Magnetic Island zit ik in een mooi hostel aan het strand. Duiken kan je in Australië op verschillende plekken. Eén van de mooiste plekken is toch wel het Great Barrier Reef. Ik heb hier drie keer gedoken waaronder twee keer het 'yongala' shipwreck. Dit schijnt in de top 10 van de wereld te staan en ligt in de Great Barrier Reef dus dat moeten we meemaken. Whaahh wat gaaf!!! Dat ik giga misselijk ben op de boot tussendoor is onbelangrijk. Nurse shark, whale shark, turtle, een massa aan kleurrijke vissen, bull ray en een bull shark komen voorbij. Door deze laatste raakte ik lichtelijk in paniek, blijft toch eng om te geloven dat ze niet geïnteresseerd in je zijn. Krijg weer kippenvel als ik er aan terug denk! 'Diep in de zee, diep in de zee! Al die sardientjes zijn ook mijn vriendjes jippieajee.' Tjonge mijn liedjes keuze wordt steeds erger? 'S avonds met twee Zwitserse meiden gegeten en gedanst. De volgende dag het eiland rond gewandeld, strand en een stuk in de Barbie auto rondgetoerd, hihi! Heb me de haven van Townsville eens aanschouwt en de tientallen barbecuende mensen in het park bekeken. Zeer vervelend allemaal weer. De bus staat die avond voor om mij naar Airlie beach te brengen.

Airlie beach & Whitsundays
In Airlie beach ben ik van plan om de Whitsundays te gaan zeilen. Nou, en dat heb ik gedaan.
Nee, dat is nu ook weer een beetje kort door de bocht. De 'new horizon' vertrekt om 15:00 uur met mij en 25 andere enthousiaste mensen om ons de Whitsundays Islands te laten zien. Altijd weer een uitdaging die boten aangezien ik last heb van 'motion sickness'. So far so good. Brennan is 1 van de stafleden en geeft ons een korte uitleg 'allrighty then, that's about it where gonna have an awesome time'. En dat was het ook: we hebben gesnorkeld in de Great Barrier Reef, paddle boarding, een ochtend op het prachtige witte strand Whitehaven gezeten, 'goon' (cheap ass wine: niet te drinken maar goed genoeg), stuk gewandeld en geprikt worden door de vreselijke blinde vliegen, met live gitaarmuziek wakker gemaakt worden, zonsondergang, zingen, sterrenhemel, luide generator op de achtergrond de hele nacht, schattige in hun slaap pratende mensen, picture time, lekker eten en veel lol. Bij terugkomst gaan we met de groep samen nog stappen in airlie beach en de volgende dag staat mijn vlucht naar Brisbane gepland. De bus ging me te ver: 1 dag en 4 uur reizen en $100 duurder dan een vliegticket. En ik heb zojuist de balans opgemaakt: veel te veel geld uitgegeven in Australië! Beetje jammer maar: Yolo (you only live once, gooien mensen er hier regelmatig in, dus ik dan ook hè).

Brisbane
Na een anderhalf uur vliegen kan ik mijn backpack weer van de bagageclaim afhalen. Vanuit het vliegveld neem ik de airtrain naar het centrum, zoek mijn hostel op en installeer alles (lees: neerploffen op een bed en wegwezen). Brisbane is helemaal in kerstsfeer dus dit brengt mij op een idee om wat souvenirs te shoppen en een beetje voor mezelf. Ik bezoek de buurt southbound met een lagoon, huur een fiets, bezoek marktjes, ga naar down under bar, wordt uit bed getrommeld om 01:30am door het brandweeralarm, knoop een gesprek aan met een dronken zwerver die volgens mij lichtelijk last had van Korsakoff (3x moeten vertellen dat ik Manuela from Sweden was), wel wat brood gegeven dus een goede daad verricht, de nodige toeristen attracties en de Botanic Garden. Over dit laatste moet ik toch wat vertellen, tijdens mijn bezoek aan Melbourne heb ik via vernomen dat je in het park de leukste mensen tegenkomt. Dus wat doet Manon, ik bezoek de Gardens, neem plaats op een bankje met m'n boek en lees de eerste pagina's. Ik merk dat er een paar ogen op mij gericht zijn, ik kijk eens om me heen en zie daar een sportieve man zitten, nja, verder niets. Ik sla de pagina om en lees verder. Opeens staat de beste man voor me, helemaal bezweet! Hi, do you mind if i join you. No that's all right. Ik schat hem rond de 40. Hij heette Tim en kwam uit Nieuw Zeeland, en al wiebelend op de bank gutste het zweet van z'n hoofd. Hot isn't it? What is your name? Manuela... Oh my, that is beautifullllll... Hmm Akward! Al gauw kwam ik er achter dat Tim het wel heel gezellig vond bij mij toen ook de nodige geluiden mij 'verblijden'. I'm sorry but i have to go. Where you going, i want to hug you. No I'm allright i don't need a hug! Brrr, en als een speer er vandoor, geen succes dus! Sabine bedankt! Snel op naar Surfers Paradise...

Surfers Paradise
Surfers Paradise is een plek waar veel jongeren komen om te partyen. Rond 22:00 uur kom ik aan in mijn sleeping inn hostel. Klets daar met wat meiden van m'n kamer en ga slapen. Morgen staat er een kerst-pre-party voor de deur, het is namelijk 23 december. De volgende dag gaan we naar het strand, worden mijn voeten verwend in de salon en nemen we een goede bodem om ons op te maken voor de party. Iedereen doet z'n best om er kerstachtig uit te zien, alleen hebben Jessica, Erika en ik geen versieringen. Maar ik kan je vertellen, we zijn naar huis gegaan met allerlei gadgets! Zelfs de kerstman wilde met ons mee! Opgelost, likeur 43 met bitter lemon en dansen bij de live band in de 'melbas' maakten het tot een leuke avond. We zijn uiteindelijk geëindigd in de 'avenue bar' en lagen laat in bed! Geslaagd feestje. Oeh, ik ga al bijna naar Byron Bay om te surfen en met Roos herenigd te worden.

Byron Bay
In Byron Bay hebben we kerstavond gevierd met een heus diner en vrolijke live kerstmuziek op de achtergrond. Samen met Gaelle, Titsia en Roos gevierd met de nodige borrels. Deze eerste twee dames zijn tipsy in bed beland, Roos en ik hebben nog lekker lopen dansen en sjansen in de 'Cheeky Monkeys'. De volgende dag is het kerst: wat doe je dan? Juist, op het strand liggen, hier en daar een kerstboom en een zwemmende kerstmuts. Aan het eind van de middag is er een BBQ gepland bij het surfkamp waar ik verblijf in een tipi! Top voor elkaar! We zien een aantal Nederlanders en het Twentse accent is duidelijk aanwezig. Waar komen jullie vandaan? Hardenberg! Roos antwoordt met Tubbergen en wordt zowaar al herkend: jij bent roos hè, voetbal jij? Talent herkennen ze ook overal. Ik daarentegen was onbekend voor de dames ;)! Het blijkt dat we dus tegen hun gevoetbald hebben al een aantal keer, small world! We maken er een chille avond van want ik moet morgen naar m'n eerste surfles. Je kunt niet door Australië backpacken zonder op z'n minst één keer op een surfplank gestaan te hebben. Het is het meest populaire tijdsverdrijf van de Ozzies en de oostkust biedt prachtige plekken om te surfen. Hahaaaaah! Ook ik heb een poging gedaan, makkelijker gezegd dan gedaan! Het is gelukt om te staan maar 8 van de 10 keer durfde ik niet. Bang om te vallen in ondiep water: scheiterd. Die avond eten we super lekker met Gaelle en Roos bij de Mexicaan Miss Margaritas en maken dansjes bij 'beaches'. Wat een top DJ en fraaie moves schudden we uit de mouw. De volgende dag same same, but different: we nemen 's avonds de bus naar Newcastle!

Newcastle
In Newcastle hebben Roos en ik een tussenstop gemaakt. Poeh hej, de bus heeft ons 3 uur laten wachten door vertraging en een lekke band, behoorlijk gaar komen we aan. Meteen vele kilometers gemaakt, het hotel lag dicht bij het station; laten we daar nu net zijn afgezet alleen twee stops verderop. De wandelpas om 05:00 uur 's ochtends; 4daagse taferelen, rond 6 uur met een volle backpack en twee andere tassen in de hand komen we aan. Ohja, er is natuurlijk geen receptie! Deuren voelen en we komen binnen, zien een heerlijke bank en ploffen neer!... Snurk! We checken in en gaan op pad; kopen een super leuke rugzak die gemaakt is van overhemden, lopen langs de haven en kustlijn met de vele kitesurfers, vissers en strandgangers. Een cider hebben we zeer zeker verdiend rond 19:00 uur! Och wat hebben we het zwaar. Next day 'vroeg' op om de trein naar Sydney te nemen.

Sydney
Via de Harbour bridge komen we Sydney binnen, ook weer meegemaakt. We zoeken ons huisje op voor de komende dagen en het is een topper! Het ligt in Drummoyne in een appartementen complex en de bewoners Melanie en Pete leiden ons rond. Super aardig! Ze moeten er snel vandoor voor de Holidays dus hier zijn de sleutels! Bedankt, Doeii!! Veel plezier!! Wauww!! Cadeautje hoor... Hier vermaken wij ons wel! Nog even de outlet winkels in en we eten zelf gemaakte witlof met ham/kaas en aardappelpuree! Jaloers? Op 30 december gaan we de stad in, kopen wat leuke dingen en besluiten om rond 15:30 uur 1 drankje te doen bij het Opera House. Decadent rosé drinken voor $9,50 per glas. Luxe Backpackers zijn we toch ook. Whoeiii gezellig zeg. We maken kennis met Frank en Bart uit Brabant en.....al gauw is het donker! De wijn vloeit nog steeds en de Harbour bridge is inmiddels verlicht en de grote cruise vertrokken. Om 22:00 uur gaan we richting onze villa. We rijden weer zwart want kaartjes kopen vergeten we steeds tot het moment dat we in de bus willen stappen (schande i know). We belanden nog in een lokale kroeg in Drummoyne met twee meiden die we in de bus ontmoet hebben en winnen maar liefst $1,89 uit de gokautomaat. Chapeau! Gelukkig hebben we de foto's nog om het een en ander te helpen herinneren. Next day, de big Fireworks staan op het programma. Tijd om 2013 vaarwel te zeggen! Deze dag bestaat vooral uit wachten, staan, zitten, iemand wat drinken?, poeh hej wat een mensen, regent het nu? Nog 2 uur... Maar dan is het zover! Ze hebben daar veel rotjes joh, grote pijlen allezz!! Ik vind het nogal wat zou Roos zeggen! Wauw! Onder de muzikale ondersteuning van ACDC werd het nieuwe jaar ingeknald! Thunder...en na 20 minuten zit het er op, vliegt iedereen huiswaarts en gaan alle kroegen dicht! Totaal andere ervaring maar super leuk om mee te maken! Oh hihi werd ook nog blij verrast door een Franse man: excuse me are you Manon from the Netherlands? Eem yes, i am?? Hahahahah i saw you yesterday @ the opera house, we talked for 10 minutes, you said: Je m'appelle un Fromage! You and your Friend where so funny!! Oeps... Natuurlijk Phil een gelukkig nieuwjaar gewenst en het goede voornemen leek me duidelijk! Dag erna samen met Roos en Thaisia naar Fieldday geweest, een festival in de Gardens van Sydney! Fijn sfeertje en er een leuke dag van gemaakt, ze werken daar met statiegeld op blikjes: $1,- voor het retour brengen, niet iedereen had hier zin in dus dit was voor ons een financiële meevaller. Laatste dag Bondi bezocht, helaas iet wat bewolkt. Wederom nachtelijke ruzies met de kat Pixie waar we op passen omdat ze elke keer op m'n bed springt en het is alweer 3 januari de dag van mijn vlucht naar Santiago de Chili. Bye bye Roos, bye bye Pixie, bye bye too much alcohol, bye bye Australia! You where great!!

Dus zodoende zit ik hier nu...

Foto's: helaas, deze keer niet want ik ben inmiddels al een week in Chili (duurt lang dat maken van een verslag hè?) en WiFi is erg slecht overal en men leeft hier 'tranquillo' dus ik ook. Next week een update over Chili! Beloofd.

Buenos Tardes!!!!

  • 11 Januari 2014 - 12:16

    Jorrit Wesselink:

    Hey Manon!

    Super mooi verhaal wederom! Ik lees ze allemaal ... You take me back.. Haha
    Heel veel succes en plezier nog op je reis.. Geniet!!
    Groet jorrit

  • 13 Januari 2014 - 12:17

    Lieke:

    Topperrrrrrr! Helemaal leuk weer! Je wordt gemist hier!! Dikke knuffel

  • 16 Januari 2014 - 14:56

    Veronique:

    Geniaal verhaal!!

Verslag uit: Chili, Iquique

Manon

Actief sinds 20 Sept. 2013
Verslag gelezen: 903
Totaal aantal bezoekers 16303

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: