Lovely Laos, fucking Amazing!!! - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Manon - WaarBenJij.nu Lovely Laos, fucking Amazing!!! - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Manon - WaarBenJij.nu

Lovely Laos, fucking Amazing!!!

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

15 November 2013 | Thailand, Ko Pha-Ngan

Inmiddels ben ik alweer 4,5 weken onderweg in Azië. Jeetje wat gaat het snel! Op dit moment zit ik naast een ietwat dronken man in de slaaptrein naar het zuiden van Thailand (vond m'n eerste verhaal rooskleuriger beginnen met 'liggend in een hangmat', sunde). Ik ben er trouwens achter dat hangmat in het Engels hammock is, dit heeft even geduurd: hanging bed, no wait eem, tree, laying in a sheet, rope?? You mean hammock? Yeah, I quess so! Voor de rest red ik me prima met de Engelse taal (na een aantal Beerlao zijn de Britten/Ieren daarentegen slechter te verstaan; sneller en met accent. Say what?). Men houdt er van om te strooien met de woorden: that's so Amazing, oh i love, fucking amaaaazzinngg, that's my favorite....( huh, maar net zei je nog? nja....). Ik begin er aan te wennen en gooi er zo nu en dan gewoon 1 nonchalant in de groep, hèhè! Haha meneer naast me probeert nu al 5 minuten in z'n bed te klimmen: groot formaat. Misschien moet ik hem ff een zetje geven, of juist niet. Oké focus, waar was ik gebleven anders wordt het een ellendig lang verhaal...

Ah, Pai!
Ik ben nog twee dagen in Pai gebleven om onder andere in de hangmat te liggen, de lokale mensen te onderhouden, rond te rijden op de scooter, biertjes te drinken met oude bekenden en vooral genieten dat het eindelijk mooi weer is! Na dit fijne en mooie plaatsje ben ik vertrokken naar Chiang Rai (rechts boven in Thailand)

Chiang Rai
Na een 7 uur durende trip in een airconditioned minivan, voorin bij een goed gemutste 'chauffie' met de één na de andere klassieker uit de speakers ('a lonesome cowboy'), kom ik aan bij m'n hostel. Hier blijf ik twee nachten en ontmoet meteen twee mensen uit Pai: Sami & Illy, Hello again! Samen met nog een ander meisje gaan we de volgende dag naar de bekende 'white temple'. Hoewel ik last heb van 'na 2 tempels ken je ze allemaal wel' is de witte tempel toch erg indrukwekkend, i like (vandaar de vele foto's).
We bezoeken de 'black houses' en de 'golden triangle' en sluiten af met de night market en een lady-boy show (lees: lady gaga playback inclusief adamsappel en een jurk die niet past). De volgende dag gaan we met de bus richting de grens van Thailand om daar de oversteek te maken naar Laos.

Huay Xai, Pak Beng en de slowboat.
Na een busreis van 2 uur met een non-stop pratende Illy zijn we bij de grens. Visa time, poseren voor een mooi zelfportret, stempeltje, formulieren, money Exchange uzw... Met een mega zware backpack sjouwen we Laos binnen: ik val uit de tuk-tuk met de tas, even vergeten dat deze boven m'n hoofd uitsteekt. Hello everybody!! We zoeken een hostel voor de nacht om de volgende dag met een slow-boat van twee dagen de mekong rivier te trotseren richting Luang Prabang. De 2 boten vertrekken zoals alles hier te laat vertrekt om 12:15 ipv 11:00 uur. Wauw, fucking Amazing, prachtige natuur en een snoeihard motorgeluid in je linkeroor!! Om de tijd door te komen drinken we Beerlao, spelen we kaartspelletjes en maken we foto's. Overigens heb ik al de nodige kaartspellen geleerd hier, allemaal met drank dat dan weer wel: shithole, get fucked, asshole, screw the busdriver en rummy passeren de revue. De volgende dag vanuit Pak Beng same same but different! Totaal anders: ze proppen ons in 1 boot i.p.v. 2. Gezellig knus tussen een Duits stel met de benen in de nek (gelukkig heb ik yoga gehad en misstaat deze pose mij niet) varen we naar Luang Prabang. Oh en m'n backpack vloog bijna te water, ik kon hem nog net grijpen. Bedankt voor het opletten mensen (not).

Luang Prabang.
Mijn ervaring met Laos is op het moment van aankomen in Luang Prabang niet heel positief: jachterige mensen die allemaal wat van je moeten, niet nakomen van afspraken en relatief duur in vergelijking met Thailand. Als klap op de spreekwoordelijke vuurpijl is mijn geboekte hostel overboekt?? Huh, maar ik heb toch gereserveerd? Zo werkt het helaas niet, geboekt of niet, wie het eerst komt wie het eerst een kamer krijgt. Met 4 andere meiden verkassen we naar een ander hostel wat familie van de eigenaresse is voor dezelfde prijs. Vanuit het hostel regelen we een tuk-tuk naar de watervallen. Een stuk de berg opklimmen en we zijn er. De mannen halen wilde capriolen uit met de swing-rope en de rest dobbert lekker in het water (en enge vissen die aan je benen kriebelen, echt heel lang ben ik er dus niet in geweest). Ik blijf 4 dagen in Luang Prabang, ze hebben hier een fantastische night market, street food en er hangt een relaxte sfeer. Echt spannende dingen doen we niet: rondlopen, viewpoint bekijken, bowlen en naar de Utopia bar (super mooi). Alle kroegen sluiten hier om 11:00 uur 's avonds en met z'n tweeën rondlopen na die tijd wordt niet aangeraden (mannen op motoren met helmen die naast je gaan rijden). Samen met een groep van 8 andere mensen ( Engelsen, Duitser en Amerikaan) gaan we naar Vang Vieng.

Vang Vieng
Jaja, ook ik kan zeggen dat ik getubed heb. In een binnenband dobber je over de rivier en ga je van bar naar bar. Eerder dit jaar hebben ze vanuit Australië Laos verboden nog door te gaan met tuben aangezien er enkele mensen zijn overleden: met je dronken kop via een touw van de rotsen springen in ondiep water is nu ook niet heel intelligent. Vette pech, stuk of 15 barren weg maar desondanks vermaken we ons opperbest: dobberen, barretje, volleyballen, shots, straight arm drinken ( oké oké ik was er niet goed in) en voor 6 uur je tube inleveren, dit halen we net. Greg daarentegen dobbert nog vrolijk en komt 10 minuten later knock-out aan. Haha, van straight arm drinking naar straight to bed, wat een held. M'ncbeeld is inmiddels positief over Laos en na onze vriendelijke sandwich lady helemaal. Ze is elke dag blij dat we komen, en vertroetelt ons helemaal. Doordat het tuben niet meer is wat het was blijven veel toeristen weg en dat betekent dus geen tot weinig inkomen voor de locals. Wat voor ons natuurlijk gunstig is: we slapen voor 18000 kip per nacht in een slaapzaal voor 16 personen en een warme douche. Samen met Josh, Katie en Roman huren we een scooter en toeren we de tweede dag naar de Blue Lagoon. De rit is verschrikkelijk, ik zit achterop bij iemand die zegt zelf een scooter te hebben gehad maar niet weet hoe die hem moet starten, gas, rem, gas, rem, je hebt geen controle en de wegen zijn slecht. Katie lacht zich rot hoe ik achterop zit met m'n Winnie de Poeh helm. Beetje jammer... We sluiten af met de serie Friends en de Irish pub. Na drie dagen ons goed vermaakt te hebben gaan we naar Vientiane, de hoofdstad van Laos.

Vientiane
Vientiane is nu niet de meest geweldige plek, weinig te beleven. Na 1 dag heb je het wel gezien. We gaan naar de 'Arc de triomph' en naar het Cope centrum, daar maken ze protheses voor mensen met gesneuvelde ledematen welke ze hebben opgelopen door de bommen die verspreid liggen door Laos (oorlog Vietnam-USA, bommen geloosd in Laos). We spelen een potje zitvolleybal met een aantal disabled people (weet even het juiste Nederlandse woord niet meer) De volgende dag splist de groep zich in drieën: een aantal naar Thailand, anderen naar Cambodja en Vietnam. Ze hebben trouwens de typhoon overleefd: hostel onder water. Ik blijf nog twee dagen en ga o.a. naar een waterval. Ik ontmoet Sami, Claire en Illy weer en we gaan samen eten en borrelen op een rooftop bar. De volgende dag staat de slaaptrein naar Bangkok op het programma.

Bangkok, Surat Thani
Missie Laos-Thailand is gelukt. Stiekem wel een beetje trots dat ik dit allemaal alleen gefixt heb zonder touroperator inclusief de nodige fee. Ik denk zelf zo'n €10,- bespaard te hebben. Toch weer een weekje slapen mensen!! Tuk-tuk, bus, border, bus, en de trein. De slaaptrein is echter geen aanrader, ik had second class met fan geboekt: warm, geen raam en de fan zit achter een gordijn: zeer handig. Misschien had ik het ook wel warm van die ontzettend leuke man naast mij: Thorin een Canadese adonis hèhè. Ik ontmoet hem in de bus ( er is een ongeluk gebeurd dus we moeten het eerste deel met de bus). We eten samen en zitten toevallig ook nog eens naast elkaar in de trein. Poeh balen! De volgende dag aangekomen in Bangkok ga ik een fietstour doen van 3 uur. En Thorin, die gaat mee ;)! We fietsen door Bangkok, smalle straatjes, Chinatown etc... Samen met 5 andere Nederlanders waaronder Julius ( de chef van Masterchef). Je kan je voorstellen dat hem op een fiets door de smalle straatjes wel wat fraaie momenten heeft opgeleverd, haha. Naast het feit dat we elke keer moesten stoppen omdat hij er niet door kon moesten we ook vaak stoppen om van alles te proeven, geen straf. Ze gaan naar Vietnam om geld op te halen voor 5 weeshuizen: ze koken een 3-gangen diner en mensen kunnen een ticket kopen voor €100,-. Het moet ongeveer 1 ton opleveren. Ik ben begonnen met het verhaal in de slaaptrein naar Surat Thani en eindig mijn verhaal op het prachtige strand van Ko phi phi, i made it!

Ko phi phi
Dit eiland ligt aan de westkant van Thailand, je komt er door een Ferry te nemen van 1,5 à 2 uur. Blauwe zee waar je alles kunt zien dus geen problemen voor mij om hier in te gaan. Mijn hostel ligt aan het strand en heb gisteren meteen m'n party vuurdoop hier gehad: beerpong ( pingpong balletje in een bierglas mikken) flippong ( drinken en het glas omflippen aan de rand van de tafel) onder het genot van een Bucket (emmer met drank). In deze Bucket zat onder andere Thaise whiskey! Ik kan je vertellen, ellende! Vannacht een abonnement op de plee die hier shitter wordt genoemd, pfff!!! Verdere details zal ik jullie besparen. Vanochtend als ontbijt twee paracetamol genomen. Frisse duik en ik ben er weer. Morgen tripje naar o.a. strand waar de film 'The Beach' is opgenomen. Ben benieuwd.... Oh en die Bucket van vanavond daar ga ik nog even over nadenken!!

Nou, is het toch een ellendig lang verhaal geworden, haha!!! Misschien had ik eerst even moeten melden dat je een kop koffie kan gaan halen. Ik weet nog niet hoelang ik hier blijf en wat ik nog meer ga doen. Ik moet 27 November in ieder geval terug zijn in Bangkok voor mijn vlucht naar Sydney. De planning is om op Ko Tao een duikcursus te gaan doen en m'n certificaat te halen. En voor de rest.....????

Foto's zijn terug te vinden via onderstaande link:
https://picasaweb.google.com/110767/15November201303?authuser=0&authkey=Gv1Eew&fe

Bye bye lovely people!!! X

  • 15 November 2013 - 12:45

    Suus:

    Charming zelfportret Poet ;-)

  • 15 November 2013 - 16:41

    Charlotte:

    Hahahaha ik lees je verhaal vanuit een zeer comfortabel hostel in Victoria en wil mijn medemensen niet wakker maken maar wat een top verhaal weer! Voornamelijk je backpack, die duidelijk niet echt bij je wil blijven.. Haha. Geniet nog heerlijk Manon!!

  • 15 November 2013 - 16:41

    Charlotte:

    Hahahaha ik lees je verhaal vanuit een zeer comfortabel hostel in Victoria en wil mijn medemensen niet wakker maken maar wat een top verhaal weer! Voornamelijk je backpack, die duidelijk niet echt bij je wil blijven.. Haha. Geniet nog heerlijk Manon!!

  • 15 November 2013 - 21:48

    Marc:

    vol bewondering

Verslag uit: Thailand, Ko Pha-Ngan

Manon

Actief sinds 20 Sept. 2013
Verslag gelezen: 1036
Totaal aantal bezoekers 16300

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: